چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۲۰۰۹۵۷۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱

فکرشهر: العربیه نوشت: بزرگ ترین هزارپای جهان در ژانویه ۲۰۱۸ در سواحل نورثامبرلند انگلستان کشف شد. البته این جانور صد‌ها میلیون سال پیش مرده بود و تنها فسیل آن کشف شد. بر اساس باقی‌مانده‌های فسیلی، دانشمندان تخمین می‌زنند که این هزارپای غول‌پیکر حدود ۲.۷ متر طول و ۵۰ کیلوگرم وزن داشته است.

بزرگترین هزارپای جهان در ژانویه ۲۰۱۸ در سواحل نورثامبرلند انگلستان کشف شد. البته این جانور صد‌ها میلیون سال پیش مرده بود و تنها فسیل آن کشف شد. بر اساس باقی‌مانده‌های فسیلی، دانشمندان تخمین می‌زنند که این هزارپای غول‌پیکر حدود ۲.۷ متر طول و ۵۰ کیلوگرم وزن داشته است.

این فسیل که به دوره «کربونیفر» در حدود ۳۲۶ میلیون سال پیش تعلق دارد، سومین فسیل از این گونه و بزرگترین و قدیمی‌ترین نمونه شناخته‌شده به شمار می‌رود. این هزارپا که بیش از ۱۰۰ میلیون سال قبل از دایناسور‌ها می‌زیست، بزرگترین بی‌مهره کشف‌شده است، و از عقرب‌های دریایی باستانی نیز بزرگتر بوده است.

اقلیم نورثامبرلند در دوره کربونیفر گرمسیری بوده است، که آب و هوای آن را بسیار متفاوت از امروز می‌کند. دوزیستان و بی‌مهرگان اولیه مانند «آرثروپلیورا» یا همان هزارپای غول‌پیکر در سیستم‌های رودخانه‌ای و جنگل‌های این منطقه زندگی می‌کردند.

کشف فسیل این هزارپا به‌صورت تصادفی و زمانی اتفاق افتاد که یک تخته‌سنگ ماسه‌ای پس از سقوط از صخره‌ای در خلیج هاویک ترک خورد. این قطعه فسیلی احتمالاً بخشی از پوسته‌ای بوده که هزارپا هنگام رشد از بدنش انداخته و بعدا با ماسه پر شده و میلیون‌ها سال در سنگ حفظ شده است. فسیل در مه ۲۰۱۸ با مجوز مقامات محلی استخراج و برای بررسی بیشتر به دانشگاه کمبریج منتقل شد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که آرثروپلیورا در باتلاق‌های زغال‌سنگی زندگی می‌کرده است، اما کشف جدید نشان می‌دهد که این گونه جنگل‌های باز نزدیک ساحل را ترجیح می‌داده است. با وجود اندازه عظیم این حیوان، بسیاری از جنبه‌های زیست‌شناسی آن، از جمله ساختار سرش، هنوز ناشناخته مانده‌اند.

محققان می‌گویند میزان بالای اکسیژن اتمسفر لزوما دلیل رشد چشمگیر این هزارپا نبوده است، چرا که در زمان زیست این جانور اکسیژن زیادی در جو وجود نداشته است. آن‌ها بر این باورند که رژیم غذایی این گونه احتمالاً شامل دانه‌های غنی از مواد مغذی و حتی حیوانات کوچک بوده است.

آرثروپلیورا حدود ۴۵ میلیون سال در مناطق استوایی زمین زندگی می‌کرد تا اینکه در نهایت به دلیل تغییرات آب‌وهوایی یا رقابت با خزندگان برای منابع غذایی منقرض شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر