فکرشهر ـ آذر حسینی: «دروغ هر قدر بزرگ تر باشد، باور آن برای تودههای مردم راحتتر است.»
این سخن را گوبلز، معاون هیتلر و در بحبوحه ی جنگ جهانی دوم گفته است.
وی در این باره ميگويد: «اين تاكتيك هم براي مرعوب كردن دشمن و هم تهييج افكار عمومي، تشويش نيروها و مرعوب ساختن دشمن در مورد نيروي دفاعي و دروغهايي كه در خصوص توان نظامي و تكنيكي است، به كار گرفته ميشود كه در زمينه استفاده از آن
دچار بيماري خودباوري و خودبيني نيز ميشود.» گوبلز ميگويد: «دروغ را به حدي بزرگ بگوييد كه هيچكس جرات و فكر تكذيب آن را نكند.» او ميگفت: «بعضي مواقع دروغهايي ميگفتم كه خودم از آن ها ميترسيدم.»
به گزارش فکرشهر، اين تاكتيك یکی از قديمي ترین و سنتي ترین تکنیک های جنگ روانیست و عمدتا براي مرعوب كردن حريف و يا حتي براي مرعوب كردن افكار عمومي مورد استفاده قرار ميگيرد. در فريب با استراتژي دروغ بزرگ، كوشش ميشود تا
مخاطب مورد نظر، به سمت يك فضاي رواني متفاوت با واقعيت سوق داده شود. اين فضاي دروني بايد به گونهاي ساخته و پرداخته شود كه گروه هدف بدون مقاومت، در آن فضا قرار گيرد و مفاهيم و علایم انتقالي، مورد قبول و پذيرش او باشد. تاکتیکی که به نظر می
رسد هنوز هم به عنوان یک استراتژی کاربردی و تاثیرگذار، در بین بسیاری از سیاستمداران طرفدار دارد. نمونه اش را هم در مناظرات، گفت و گوها و تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در ایران اسلامی مشاهده کردیم و نکته ی تاسف بارش هم در آن
جایی است که این دروغ ها به باور رسیده و انرژی ها، سرمایه ها و سال های زیادی از عمر یک ملت را هدر بدهد.