دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر:
کد خبر: ۴۰۰۰۴
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۲

فکرشهر: عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر گفت: زلزله ازگله کرمانشاه حدود یک‌میلیون تن TNT، معادل حدود 64 بمب اتمی انرژی آزاد کرد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از فارس، شبیر اشک‌پور‌مطلق در همایش یک‌روزه پیشگیری و مدیریت بحران در مناطق زلزله‌خیز شهرستان دشتی استان بوشهر در شهر خورموج، اظهار داشت: انرژی فوق‌العاده زیاد ناشی از فعالیت‌های درونی زمین در مدت چندین قرن یا چند هزار سال آرام‌ آرام در نقاط معینی از پوسته متمرکز و در بازه زمانی کوتاهی از مرتبه چند ثانیه تا چند ده ثانیه آزاد می‌شود که بخش از آن به‌صورت امواج زمین‌لرزه انتشار می‌یابند.

وی با اعلام این که تا زمانی که فعالیت‌های درونی زمین تداوم دارد، انرژی از درون به سطح انتقال می‌یابد، افزود: در زلزله بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی استان بوشهر در سال 92، 30 هزار تن TNT  معادل دو بمب اتمی  انرژی آزاد شد که اختلاف یک واحد بزرگی زلزله معادل اختلاف بیش از 31 برابری انرژی است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر تصریح کرد: زلزله ازگله کرمانشاه حدود یک‌میلیون تن TNT،  معادل حدود 64 بمب اتمی انرژی آزاد کرد.

وی ادامه داد: زلزله یک پدیده طبیعی است و اگر برای مقابله با آن از روش‌های علمی و مدیریت صحیح استفاده نشود، خسارت آفرین است ضمن این که پوسته ایران سالانه حدود 3 سانتی‌متر کوتاه می‌شود که حدود 10 درصد آن به‌صورت زلزله است.

اشک‌پور‌مطلق یادآور شد: در ایران به‌طور متوسط سالانه انتظار وقوع دو زلزله با بزرگی 6 تا 7 درصد در مقیاس ریشتر و طی هر دهه 2 زلزله با بزرگی بیش از 7 درصد در مقیاس ریشتر انتظار می‌رود.

وی تاکید کرد: رویدادهای برون زمینی با دقت خوبی قابل پیش‌بینی هستند اما زلزله  به عنوان یک پدیده درون‌زمینی تا به امروز غیرقابل‌پیش‌بینی بوده است و با مشاهده تغییرات معینی در سطح زمین، فقط می‌توان از احتمال وقوع زمین‌لرزه صحبت کرد.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر افزود: امروزه بیشتر مکان‌هایی که امکان وقوع زلزله می‌رود، کاملاً شناخته‌ شده‌ هستند که  بر اساس وقوع زلزله‌های قبلی تنها زلزله شاخص پیش‌بینی‌شده در تاریخ، زلزله 4 فوریه 1975 هاچنگ چین است که عمدتاً بر اساس وقوع پیش‌لرزه‌ها پیش‌بینی و دستور تخلیه شهر صادر شد.

اشک‌پور‌مطلق گفت: در همین شهر در 26 ژوئیه 1976 (کمتر از یک سال و نیم بعد) زمین‌لرزه‌ای با بزرگی 7.8 در مقیاس ریشتر رخ داد که چینی‌ها نتوانستند آن را پیش‌بینی کنند و 280 هزار نفر در آن کشته شدند و در همان کشور زمین‌لرزه 12 مه 2008 ونچوان با بزرگی 7.8 در مقیاس ریشتر حدود 70 هزار کشته برجای گذاشت.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر عنوان کرد:  پیش‌بینی زلزله که شامل معرفی زمان، مکان و اندازه رخداد مهم بعدی برای بازه زمانی کوتاه و با دقت بالاست هنوز ممکن نشده است.

وی در پاسخ به این‌که آیا زلزله‌های اخیر اساساً طبیعی بوده‌اند یا مصنوعی از طریق انفجار یا تحریک‌شده با فناوری نظیر هارپ بوده‌ است، گفت: همه این زلزله‌ها طبیعی بوده است چراکه بشر امکان ایجاد چنین تحریکی برای عمق‌های زلزله‌های اخیر را ندارد و در نگاشت‌های زمین‌لرزه‌های طبیعی (زمین‌ساختی) کاملاً از زلزله‌های ناشی از انفجار تفکیک‌پذیر هستند.

وی اضافه کرد: اینکه بتوان با فناوری هارپ یا انفجار هسته‌ای زلزله‌هایی این‌چنینی ایجاد یا تحریک کرد که با بزرگی 7.3 در ژرفای 23 کیلومتر یا با بزرگی 6 در ژرفای 10 تا 15 کیلومتر در اثر جنبانی گسلی پی‌سنگی رخ‌داده‌اند، به لحاظ فیزیکی جواب منفی است.

اشک‌پورمطلق تاکید کرد: هیچ فناوری نتوانسته پدیده‌ای طبیعی در این ژرفا را تحریک کند یا بر آن اثر بگذارد و اگر انفجاری هم در این اندازه رخ دهد در همه جای جهان قابل رصد و اعلام است.

وی با اشاره به میزان برآورد خسارات وارده در زلزله بخش شنبه و طسوج و شهر کاکی یادآور شد: تأسیسات زیربنایی و ساختمان‌های دولت 605 میلیارد ریال، اماکن مسکونی و تجاری و وسایط نقلیه یک‌هزارو 292 میلیارد ریال و کشاورزی و دامی 298 میلیارد ریال خسارت در پی داشت.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر به اقدامات پیشگیرانه قبل از سانحه (طولانی‌مدت) اشاره و یادآور شد: تشکیل گروه مدیریت بحران محلی (با مدیریت مسوولین محلی) متشکل از افراد توانمند و در دسترس در هر روستا، بخش و شهر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه برای گروه در خصوص چگونگی اداره و سازمان‌دهی کمک‌های فوری به آسیب دیدگان زلزله، مدیریت توزیع کمک‌های ورودی به منطقه و پیش‌بینی یک مکان ایمن به‌ منظور اسکان موقت افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب و آموزش همگانی از طریق میز خطابه‌های عمومی نظیر مساجد و مدارس راهگشاست

وی ادامه داد: حین وقوع زمین‌لرزه، حفظ خونسردی از مؤلفه‌های اصلی به حداقل رساندن آسیب‌دیدگی است و با توجه به این که زلزله معمولاً بین ۵، ۱۰ تا ۵۰ ثانیه و حتی تا بیش از یک دقیقه طول می‌کشد، در این مدت‌زمان بزرگ‌ترین اشتباه فرارکردن است.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر افزود: اگر درون منزل هستید سعی کنید در گوشه‌های دیوار، نزدیک به دیوار و یا مجاور ستون‌ها، با پوشاندن سرخود با کمک دست‌ها پناه بگیرید، در ساختمان‌های چندطبقه دیواری را انتخاب کنید که به بیرون راه نداشته باشد تا با ریزش دیوار به بیرون سقوط نکنید.

اشک‌پور‌مطلق خاطرنشان کرد: اگر در فضای باز هستید، سعی کنید از دیوارها و ساختمان‌های مجاور فاصله بگیرید و بعد از وقوع رویدادهای طبیعی مخاطره‌آمیز، حفظ آرامش خود و تأثیرگذاری در آرامش دیگران مهم است و بی‌اعتمادی به سازمان‌های دولتی و حاکمیتی درست نیست و در این مورد تمایلات سیاسی را باید کنار گذاشت.

وی تاکید کرد: وجود گروه‌های محلی آموزش‌دیده و هماهنگ با سازمان‌های متولی کنترل بحران، بازویی توانمند در سامان‌دهی کمک به آسیب دیدگان خواهند بود.

عضو هیات‌علمی دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر گفت: دانشگاه خلیج‌فارس و گروه ژئوفیزیک، آمادگی خود را در زمینه‌های آموزش، اجرای طرح‌های شناسایی منابع زمین‌لرزه و حریم‌های گسل‌ها اعلام می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر