پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۴۱۶۶
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵

فکرشهر: شیوع کبد چرب به موازات همه‌گیر شدن چاقی به طور نگران کننده‌ای در دوران کودکی و بزرگسالی در حال افزایش است.
 
به گزارش فکرشهر به نقل از دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری کبدی چرب غیرالکلی شایعترین بیماری مزمن کبدی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است است که با انباشت چربی در کبد ایجاد می شود.
 
در سال‌های اخیر تغییرات در سبک زندگی باعث افزایش میزان اضافه وزن و چاقی در کل جمعیت شده که کودکان و نوجوانان نیز از این تغییر مستنثی نبوده‌اند. کودکان چاق بیشتر از سایر کودکان در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب هستند. شیوع کبد چرب در کودکان چاق در کشورهای مختلف از ۴۲.۶ درصد تا ۷۷.۱ درصد گزارش شده است.
 
در کشور ما نیز مطالعاتی برای بررسی شیوع کبد چرب در کودکان انجام شده است که شیوع بالایی از کبد چرب به میزان ۵۳.۳ و ۵۴.۴ درصد را گزارش کرده‌اند. تشخیص زود هنگام بیماری کبد چرب در کودکان ضروری است و اگرچه اثربخشی چندین دارو، آنتی‌اکسیدان‌ها، مکمل‌های اسید چرب و پروبیوتیک‌ها در کودکان بررسی شده است اما تغذیه سالم و فعالیت بدنی تنها راهبردهای پیشگیری و درمان برای بیماری کبد چرب در کودکان است.
 
مصرف بالای اسیدهای چرب اشباع، چربی‌های ترانس، قندهای ساده و پروتئین‌های حیوانی برای کبد مضر است. از سوی دیگر، چربی‌های غیر اشباع مانند امگا ۳، روغن زیتون، پروتئین‌های گیاهی و فیبرهای غذایی برای کبد مفید هستند.

بر اساس این گزارش، بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی معمولاً غذاهایی که سرشار از قندهای ساده از قبیل نوشابه، آب میوه‌های غیرطبیعی و انواع شیرینی‌جات، مواد غذایی بی‌ارزش منجمد، گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری‌شده، لبنیات پرچرب، میان‌وعده‌های چرب، غذاهای آماده را بیشتر و غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی را کمتر مصرف می‌کنند؛ بنابراین یک رژیم غذایی سالم همراه با فعالیت بدنی می‌تواند باعث کاهش وزن و کنترل پیشرفت این بیماری در کودکان شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر