دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۱۶۲
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

فکرشهر:  عضو هیات علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس گفت: آموزش سازگاری و همزیستی در کنار گسل‌ها به مردم بویژه مردم همجوار این گسل‌ها امری ضرورت است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، شبیر اشکپور مطلق روز دوشنبه در هفتمین نشست مکتب بوشهر با موضوع "پدیده شناسی زمین لرزه" افزود: زلزله یک پدیده طبیعی است که استفاده نکردن از مدیریت علمی در مواجهه با آن زلزله را تبدیل به یک بلای طبیعی خواهد شد.

وی بیان کرد: کره زمین در شرایط ناپایدار ترمودینامیکی و در حال سرد شدن است و وقوع زمین لرزه یکی از روش‌های طبیعی تخلیه انرژی زمین است.
اشکپور مطلق ادامه داد: در استان بوشهر عمده ترین منابع تولید زمین لرزه، وجود گسل‌هایی است که در سراسر استان گسترش یافته اند.

وی یادآور شد: گسل برازجان به طول ۱۸۰ کیلومتراز مجاور شهرهای دالکی، برازجان، اهرم و خورموج عبور می‌کند که در دوره‌های زمانی مختلف بخش‌هایی از آن فعال شده و ایجاد زمین لرزه می‌کند.

اشکپور مطلق افزود: از نمونه‌های آن می‌توان به زلزله‌های فروردین سال ۱۳۹۲ در کاکی و آذر سال ۱۳۹۲ در شهر برازجان اشاره کرد.
وی عنوان کرد: تا امروز دانشمندان روش علمی و قابل اعتمادی برای پیش بینی کوتاه مدت و دقیق وقوع زمین لرزه نیافتند.

اشکپور مطلق ادامه داد: وجود برخی شواهد سطحی در مناطق زلزله خیز جهت پیشیابی های وقوع زلزله شناسایی شده اما به این معنی نیست که اگر در منطقه‌ای زمین لرزه تا کنون رخ نداده امکان وقوع آن وجود ندارد.
وی یادآور شد: با توجه به قرارگیری کانون‌های جمیعتی در مجاورت گسل‌ها باید با استفاده از روش‌های علمی، سازگاری و همزیستی با کمترین خطر نرا  آموخت.

اشکپور مطلق تاکید کرد: به کار نگرفتن این روش‌ها در برخی موارد منجر به ویرانی مراکز جمعیتی و متمدن شده مانند وقوع زلزله‌ای که باعث ویرانی و نابودی بندر تاریخی و فعال سیراف در آن دوران شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر