سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ خسارت ناشی از نوسانات و قطعی برق در خارگ؛
فکرشهر- مصطفی منفرد: قطعی و نوسانات مکرر برق طی ماه های  اخیر در جزیره خارگ موجب سوختگی لوازم برقی تعدادی از مردم شده است...
کد خبر: ۷۵۱۱۶
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

فکرشهر- مصطفی منفرد: قطعی و نوسانات مکرر برق طی ماه های  اخیر در جزیره خارگ موجب سوختگی لوازم برقی تعدادی از مردم شده است.

به گزارش «فکرشهر»، یکی از آیتم‌های قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ می‌شود تا اگر حادثه ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند. 

 از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش می‌آید بیمه شوند؛ اما مساله ‌مورد توجه پیگیری‌هایی است که در این زمینه صورت می‌گیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می‌شود یا خیر؟

یکی از خواسته‌های بحق اهالی خارگ رفع مشکلات برق و رفع خاموشی بوده که تلاش زیادی در این زمینه صورت گرفته، اما گویا تابستان ۹۹ هم خاموشی های پیاپی در جزیره خارگ ادامه خواهند داشت.

 باتوجه به اینکه به تازگی تعمیرات اساسی توربین گازی طبق استانداردهای موجود بیشتر بر روی تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و ابزار دقیق آن تعویض و همچنین سرویس‌های دوره‌ای همه مولدهای دیزلی و تعمیرات اساسی آنها و رله‌های حفاظتی در خارگ انجام گرفت، انتظار می رفت شرایط را برای تامین برق مطمئن و پایدار جزیره فراهم کرده‌ باشد اما، در خارگ مردم مجددا با افت ولتاژ، نوسانات و قطعی برق مواجه هستند و این مشکل سالهاست که گریبانگیر مردم این خطه شده و این روزها با وجود گرانی سرسام آور وسایل خانگی، مردم توان خرید و هزینه مجدد را ندارند!

خسارت های قطعی برق

از دیگر مشکلاتی که مردم جزیره خارگ با آن در این روزها دست و پنجه نرم می‌کنند،  پروسه پیگیری دریافت خسارت ناشی از سوختن وسایل برقی و میزان سقف مبلغ ناچیز آن‌ است.

طی صحبتی که با برخی از شهروندان داشتیم، برخی عنوان کردند، پس از پیگیری برای دریافت هزینه خسارت وارده به کولر منزلشان در نهایت مبلغ ۷۰۰ هزارتومان را تعیین کردند درحالی که این مبلغ حتی دستمزد تعمیرکار کولر هم نمی شود! قیمت لوازم خانگی امروزه بسیار گران هستند و مبالغ دریافتی خسارت بسیار ناچیز است.

برای مشخص کردن میزان دقیق مبلغ خسارت به وسایل برقی منازل شهروندان در جزیره خارگ، موضوع را از طریق مسوولین مربوطه در شرکت توزیع برق استان بوشهر پیگیری کردیم.

معاونت فروش و خدمات مشترکین شرکت برق استان در این باره گفت: میزان سقف خسارات در کلیه استان بوشهر یکسان بوده و تفاوتی وجود ندارد.

معاونت فروش و خدمات مشترکین بیان کرد: به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمه‌گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. همچنین در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه‌گر انتخاب 

و در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.

مشترکانی که در سال ۹۹ دچار خسارت ناشی از نوسانات برق شده باشند می‌توانند مدارک را به شرکت‌های توزیع نیروی برق ارائه دهند تا پس از مبادله قرارداد و مشخص شدن شرکت بیمه برای سال جاری و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می‌شود. سامانه‌ی خسارت مشترکین برق به منظور ارائه‌ی خدمات غیرحضوری بیمه‌ی مشترکین بصورت اینترنتی راه اندازی شد است. 

در این سامانه بیمه‌ی حوادث ناشی از برق مشترکین خانگی و تجاری (سایر مصارف) در سال ۹۸ فرایند نحوه‌ی عملکرد و پرداخت خسارت به مشترکین زیان دیده به همراه لیست شعب شرکت بیمه‌ی کوثر قابل مشاهده و پیگیری است.

 این سامانه در راستای تعامل و همکاری با مشترکین زیان دیده و برقراری ارتباط با شعب معرفی شده مطابق مفاد قرارداد راه اندازی شده است، سامانه‌ی خسارت مشترکین برق در نشانی http://tavanir.kins.ir راه اندازی شده و قابل استفاده و بهره برداری توسط شرکت‌های برق و زیان دیدگان است.

مشترکین زیان دیده چکار کنند؟

مشترکین زیان دیده می‌توانند به محض قطع برق یا خسارت وارده به وسایل برقی موضوع را از طریق اتفاقات برق به شماره ۱۲۱ در جریان گذاشته و سپس از طریق اداره برق جزیره خارگ اقدام به تشکیل پرونده کنند و در نهایت کد پیگیری را دریافت کنند در غیر این صورت مشترکین می توانند، با رجوع به این سامانه و بارگذاری مستندات پرونده خسارت شامل مدارک عمومی (تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت) و تصویر یا فاکتور مربوط به خسارت وارده به تجهیزات (به استثنای مشترکین تجاری)، نسبت به دریافت خسارت آتش سوزی، خسارت ناشی از انفجار، خسارت هزینه پزشکی، خسارت نقص عضو و حادثه‌ی منجر به فوت اقدام کنند.
شایان ذکر است در سامانه‌ی خسارت مشترکین برق، پنج مرحله‌ی ورود اطلاعات، دریافت کد رهگیری، بررسی اولیه‌ی مدارک در سامانه توسط بیمه، اعلام نتیجه به مشترک، تایید دریافت خسارت و واریز مبلغ خسارت برای مشترکان زیان دیده در نظر گرفته شده است.

چقدر خسارت به افراد تعلق می‌گیرد؟

طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر ۱۲۱ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، آتش‌سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و ۱۶۹ میلیون ریال،، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و ۵۴۸ میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر  سه میلیارد و ۳۲ میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر  سه میلیارد و ۲۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعلق می‌گیرد.

چه مدارکی لازم است؟

مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجاره‌نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.

همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش‌سوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (۲عدد)، تصویر گزارش آتش‌نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.

در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش‌نشانی یا مقامات ذی‌صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب‌دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (۲ مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده‌های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی‌صلاح لازم است.

برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش‌نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.

برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.

هم‌چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا ۱۵ روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می‌توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر