سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۲۰۴۴
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: همزمان با 29 دی ماه 1401 با همت اداره محیط زیست خارک و مشارکت آموزش و پرورش و حمایت پتروشیمی خارک به مناسبت روز هوای پاک اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و محیط زیستی کردند

به گزارش «فکرشهر»، در این برنامه‌ که با مشارکت پتروشیمی خارک، اداره حفاظت محیط زیست و اداره آموزش و پرورش در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست جزیره زیبای خارک در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی برگزار شد، ضمن تشریح ساده مفاهیم مربوط به هوای پاک، آموزش‌های محیط زیستی در دستور کار قرار گرفت و در پایان به دانش آموزان برگزیده نیز لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.

روز هوای پاک چه روزی است؟

اولین بار در سال ۱۳۷۶، جبهه سبز ایران روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز بدون خودرو نامگذاری کرد. تا چند روز قبل از آن غباری تیره رنگ حتی نزدیک تر از مه به زمین، سراسر فضای شهر را پوشانده بود. سنگینی و غلظت هوا تنفس را حتی برای سالم ترین ریه ها دشوار می کرد. بسیج همگانی برای برگزاری روز «بدون خودرو» شکل گرفت. اما این کافی نبود تا اینکه محیط زیست استان تهران ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک نامگذاری کرد. بحران آلودگی هوا که سایر کلان شهرهای کشور را در نوردیده بود، ضرورت یک عزم ملی برای سالم نگه داشتن هوا را گوشزد می کرد.

بحران آلودگی هوا یکی از مهمترین تبعات انقلاب صنعتی به شمار می رود و کاهش این آلودگی یکی از دغدغه های اصلی مسئولان و مردم کشورهای صنعتی محسوب می شود لذا استفاده از برنامه های نمادین برای جلب افکار عمومی و مسئولان طی دو دهه گذشته به صورت برگزاری مراسم هایی تحت عنوان «روز بدون دود» و «روز بدون خودرو» یا «روز هوای پاک» در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود.

ایران هم از ۲۹ دی ماه ۱۳۷۷ به صورت جدی ابتدا از پایتخت، برنامه روز هوای پاک را با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا با تشکیل ستاد هوای پاک آغاز کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر