شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر اعلام كرد: لاشه يك قطعه لاك پشت منقارعقابي در ساحل جزيره خارگ پيدا شد.\n\nبه گزارش فکرشهر و به نقل از اين روابط عمومي ماموران اداره حفاظت محيط زيست خارگ در حين گشت و كنترل و پايش ساحل در در اين جزيره لاشه يك قطعه لاك پشت پوزه عقابي را پيدا كردند.\n\nمديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر با تاييد اين خبر گفت: در بررسيهاي به عمل آمده مشخص شد اين لاك پشت بالغ ماده كه به احتمال زياد براي لانه گزيني و تخم ريزي به ساحل نزديك شده بود، بر اثر گير افتادن در تور صيادان دچار خفگي شده و توسط جريانات آبي به ساحل آمده است.
کد خبر: ۲۲۲۷۸
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: روابط عمومي اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر اعلام كرد: لاشه يك قطعه لاك پشت منقارعقابي در ساحل جزيره خارگ پيدا شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از اين روابط عمومي ماموران اداره حفاظت محيط زيست خارگ در حين گشت و كنترل و پايش ساحل در در اين جزيره لاشه يك قطعه لاك پشت پوزه عقابي را پيدا كردند.

\n\n

مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر با تاييد اين خبر گفت: در بررسيهاي به عمل آمده مشخص شد اين لاك پشت بالغ ماده كه به احتمال زياد براي لانه گزيني و تخم ريزي به ساحل نزديك شده بود، بر اثر گير افتادن در تور صيادان دچار خفگي شده و توسط جريانات آبي به ساحل آمده است.

\n\n

حسين دلشب افزود : لاك‌پشت منقار عقابي (Eretmochelys imbricata) گونه‌اي لاك پشت دريايي است كه ب‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد.

\n\n

وي اضافه كرد: پوزهٔ اين لاك‌پشت براي بيرون كشيدن غذاي اصليش (اسفنج دريايي) از لابه‌لاي مرجان ها به شكل منقار عقاب در آمده و از همين رو به لاك‌پشت منقارعقابي يا منقار كوتاه موسوم شده ‌است .

\n\n

دلشب ادامه داد: طول لاك‌پشت منقار عقابي به بيش از يك متر مي‌رسد و وزن ميانگين آن حدود 80 كيلوگرم است.

\n\n

وي بيان كرد: اين لاك ‌پشت به طور گسترده‌اي براي استفاده از گوشت آن در كشورهاي چين و ژاپن صيد مي‌شود، استفاده از لاك آن براي ساخت وسايل تزئيني سابقه طولاني دارد و در برخي مناطق از جمله ايران تخم‌هاي اين خزنده را از شن بيرون كشيده و مي‌خورند.

\n\n

دلشب يادآورشد: در كشورهاي عضو معاهده تجارت بين المللي گونه هاي درمعرض خطر، شكار و خريد و فروش اين لاك‌پشت و محصولات به دست آمده از آن و در بسياري از كشورها شكار اين لاك پشت و استفاده از تخم هاي آن ممنوع و يا محدود شده است.

\n\n

وي اظهاركرد: اين گونه از لاك پشت ها به دلايل مختلف از قبيل آلودگيهاي محيط زيست، پيشرفت ساخت و ساز در مناطق ساحلي، صيد در تورهاي ماهي و ميگو و بيماريهاي مختلف در خطر انقراض هستند.

\n\n

دلشب اضافه كرد: لاك پشت‌ها همواره براساس غريزه و عادت براي تخمگذاري به همان نقطه‌اي كه از تخم خارج شده‌اند، باز مي‌گردند.

\n\n

وي ادامه داد: هر لاك پشت عقابي حداكثر 120 تخم مي‌گذارد اما تنها 2 درصد از تخم‌ها به بلوغ رسيده و شانس زندگي پيدا مي‌كنند.

\n\n

مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: بيشترين حضور لاك پشت عقابي براي تغذيه يا تخمگذاري در سواحل شني و ماسه‌اي در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير و مرداد است.

\n\n

دلشب افزود: براي حمايت از لاك‌پشتان دريايي، محصولاتي كه از اين‌گونه هاي در خطر به دست مي‌آيند را خريداري نكنيد و اگر در ناحيه‌اي زندگي مي‌كنيد كه لاك‌پشت‌هاي دريايي زندگي مي‌كنند، مي‌توانيد براي حفاظت از سواحلي كه آنها در آن تخم‌گذاري مي‌كنند، اجتماعاتي تشكيل دهيد.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر