پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
اعلام ضوابط تبلیغات نامزد‌ها در صداوسیما:
فکرشهر: ضوابط و چارچوب‌های تولید برنامه‌های تبلیغات قانونی نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در رسانه ملی طی اطلاعیه‌ای اعلام شد. برنامه‌های تولیدی و زنده نامزد‌ها نباید مشتمل بر مواردی مانند: اظهارات مغایر با قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری و سایر قوانین کشور باشند...
کد خبر: ۲۰۰۷۵۱۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵

فکرشهر: اطلاعیه شماره دو ستاد انتخابات رسانه ملی با اشاره به باید‌ها و نباید‌های آثار تبلیغاتی نامزد‌های ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، ضوابط و چارچوب‌های تولید برنامه‌های تبلیغات قانونی نامزد‌های چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در رسانه ملی طی اطلاعیه‌ای اعلام شد.

این ضوابط به شرح زیر است:

مقدمه: براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و برای فراهم کردن زمینه تبلیغی مناسب، هر یک از نامزد‌های محترم فرصت دارند از امکانات صدا و سیما به‌طور مساوی استفاده کنند که این برنامه‌ها در سه بخش زیر است:

الف: برنامه‌های تولیدی رادیویی و تلویزیونی که سازمان صدا و سیما متولی تمام مراحل انجام آن است.

ب: مستند‌ها و برنامه‌هایی که نامزد‌های محترم نسبت به تولید آن اقدام کرده و سازمان صدا و سیما پس از تأیید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نسبت به پخش آن اقدام می‌کند؛ لذا به منظور برخورداری یکسان نامزد‌های انتخاباتی از این فرصت، ضوابط و چارچوب‌های مصوب کمیسیون درباره تولید برنامه‌های قانونی به شرح زیر اعلام می‌شود.

تبصره: برنامه انتخاباتی نباید حاوی انتساب عناوین علمی به نامزدی که موفق به احراز آن‌ها نشده است، ‏ باشد. ملاک احراز انتساب عناوین علمی و مدارک تحصیلی نامزد گزارش وتأییدیهوزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی یا شورای عالی حوزه علمیه قم است که بهتأییدشورای نگهبان رسیده باشد.

۲- تبیین و تشریح برنامه‌های نامزد برای ریاست جمهوری و دولت چهاردهم در عرصه‌های مختلف حکمرانی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در امور داخلی و بین المللی.

۳- تشریح اولویت‌های کاری، موفقیت‌ها، دستاورد‌ها و افتخارات مختلف علمی، اجرایی، مدیریتی و خدمات در عرصه‌های مختلف حکمرانی

۴- معرفی مشاوران به منظور تشریح شیوه‌های اجرایی و توان مدیریتی

۵- موضوعات عام و تبیینی، همچون جایگاه و اهمیت ریاست جمهوری و نقش آن در نظام مردم‌سالاری دینی و ضرورت مشارکت و حضور گسترده مردم و نقش آنان در خنثی نمودن توطئه‌های دشمنان و تبیین ارزش‌هاودستاوردهایانقلاب اسلامی

ب) برنامه‌های تولیدی و زنده نامزد‌ها نباید مشتمل بر موارد ذیل باشند:

۱- اظهارات مغایر با قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری و سایر قوانین کشور

۴- بیان اظهارات و برنامه‌های مغایر با اتحاد و همبستگی، منافع و امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور

۵- تبلیغ رسانه‌ها و فرق و جریان‌های سیاسی و مذهبی غیرقانونی و نماد‌های آن‌ها به تشخیص مراجع ذیربط

۹- تحریف و دستکاری آمار، بیان آمار خلاف واقع و جعل اطلاعات درباره مسائل کشور

۱۰- تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی از وضع کشور و تضعیف ارزش‌ها و دستاورد‌های نظام اسلامی و بیان هرگونه مطلبی که موجب یأس، ناامیدی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد

۱۱- ایجاد تشکیک و تردید در سلامت و امنیت و قانونمندی انتخابات و مجریان و ناظران آن

۱۲- عدم رعایت ضوابط مقرر در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری

۱- چنانچه نامزد‌ها در وقت مقرر برای ضبط برنامه‌های انتخاباتی خود به استودیو‌های تعیین شده در صدا و سیما مراجعه نکنند، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات و سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامه‌ها نخواهد داشت.

۲- مستند‌های رادیویی و تلویزیونی نامزد‌ها باید در مهلت ۴۸ ساعت قبل از پخش به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تحویل داده شود، در غیر این صورت سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامه‌ها ندارد و کمیسیون می‌تواند به تشخیص خود مجوز پخش یکی از برنامه‌های ضبط شده نامزد‌های محترم در سقف مدت مستند را به جای آن صادر کند.

۳- با توجه به اختصاص دو مستند رادیویی و دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای به هر نامزد، ساختار تولید مستند‌ها الزاماً باید مستقل از هم باشد.

۴- عدم رعایت هر یک از موارد فوق و یا وجود موارد خلاف قانون و مقررات و عدم اصلاح آن توسط نامزد، مانع از پخش آن از رسانه ملی خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر