سه‌شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: در بریتانیا، حزبی که بتواند در انتخابات، بیشترین کرسی ها را کسب کند دولت آینده را تشکیل می دهد و رهبر آن، نخست وزیر آینده خواهد بود...
کد خبر: ۲۰۰۸۰۶۹
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸
 
فکرشهر: حزب اصلی مخالف در بریتانیا (حزب کارگر یا کار)، توانست حزب حاکم (محافظه کار) را شکست دهد و بعد از 14 سال به قدرت برگردد.

به گزارش فکرشهر از عصرایران، نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا که دیروز پنجشنبه برگزار شد نشان داد حزب کارگر (چپ) ، حزب اصلی مخالف، 410 کرسی از پارلمان بریتانیا را کسب کرد.  پارلمان 650 کرسی دارد.

به صورت نسبی، حزب کارگر در موضوعات حمایت اجتماعی، حمایت از مهاجران و پناهجویان، فلسطین، حقوق بشر و حقوق زنان، مواضع قوی تر دارد.

در بریتانیا 46 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.


"کر استامر" رهبر حزب کارگر بریتانیا - با پیروزی حزب در انتخابات پارلمانی، او نخست وزیر آینده خواهد بود

حزب حاکم (محافظه کار / راست) تنها 131 کرسی را به دست آورد. این بدترین نتیجه حزب محافظه کار از ابتدای قرن 21 تاکنون است.  حزب محافظه کار در انتخابات قبلی، 365 کرسی پارلمان را به دست آورده بود اما هم اکنون اکثریت آنها را از دست داد.

با این نتیجه، نخست وزیر و دولت بریتانیا هم تغییر خواهد کرد و "ریشی سوناک" رهبر حزب محافظه کار، نخست وزیری را ترک خواهد کرد و "کِر استارمر" رهبر حزب کارگر، نخست وزیر جدید خواهد بود.

نمایش نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا بر روی دیوار ساختمان بی بی سی در لندن

نمایش نتایج انتخابات پارلمانی بریتانیا بر روی دیوار ساختمان بی بی سی در لندن

در بریتانیا، حزبی که بتواند در انتخابات، بیشترین کرسی ها را کسب کند دولت آینده را تشکیل می دهد و رهبر آن، نخست وزیر آینده خواهد بود.

ریشی سوناک رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر بریتانیا در اولین واکنش گفت که مسوولیت شکست حزبش را برعهده می گیرد. او همچنین خبر داد که در تماس با رهبر حزب کارگر، پیروزی را به او تبریک گفت. وی همچنین اعلام کرد نخست وزیری را ترک خواهد کرد.

ریشی سوناک اولین نخست وزیر غیرسفید پوست در تاریخ بریتانیاست. او هندی - افریقایی - بریتانیایی است.

چون حزب کارگر توانست اکثریت مطلق پارلمان را به دست بیاورد می تواند بدون نیاز به تشکیل ائتلاف، خود به تنهایی کابینه / دولت جدید بریتانیا را تشکیل دهد.

ریشی سوناک رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر بریتانیا - با شکست حزب محافظه کار در انتخابات جدید، او نخست وزیری را ترک خواهد کرد

ریشی سوناک رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر بریتانیا - با شکست حزب محافظه کار در انتخابات جدید، او نخست وزیری را ترک خواهد کرد

رهبر حزب کارگر (کر استارمر) بعد از پیروزی گفت کشور به تغییر رای داد و زمان آن رسیده تا حزب به وعده های خود عمل کند.
او گفت: "مردم، حرف خود را اینجا و در سراسر کشور زدند. آنها آماده تغییر هستند. تغییر از اینجا شروع می شود."

همزمان حزب "اصلاح" هم نتایج بهتری نسبت به گذشته کسب کرد و 13 کرسی به دست آورد. حزب اصلاح ، راست تندرو ، حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و مخالف مهاجران است.

حزب "دموکرات های لیبرال" (میانه رو) هم 61 کرسی را به دست آورد.

استامر رهبر حزب کارگر دیروز پنجشنبه، هنگام رای دادن به همراه همسرش ویکتوریا در شمال لندن گفته بود: "پادشاهی متحد (بریتانیا) امروز می تواند فصل جدیدی را باز کند. مرحله جدیدی از امید و فرصت ها بعد از 14 سال از هرج و مرج و افول".

پارلمان بریتانیا - مجلس نمایندگان

پارلمان بریتانیا

ریشی سوناک نخست وزیر و رهبر حزب حاکم (محافظه کار) هم صبح پنجشنبه به همراه همسرش "اکشاتا مورتی" در حوزه انتخابیه اش در شمال انگلیس رای داد. او سپس در توییتر / ایکس درباره خطر پیروزی حزب کارگر (مخالف ) هشدار داد و خطاب به مردم گفت که ممکن است بقیه عمرشان مجبور باشند مالیات های زیادی بپردازند.

نخست وزیر جدید کیست؟

با پیروزی قاطع حزب کارگر ، رهبر حزب بعنی "کر استامر" 61 ساله نخست وزیر آینده بریتانیا خواهد بود.

وی 9 سال قبل وارد سیاست شد و از 4 سال پیش رهبری حزب کارگر را به دست گرفت.

او وکیل دادگستری در حوزه حقوق بشر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر