دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از تاخیر در برداشت و رسیدن میوه خرمای استان بوشهر خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد کیفیت محصول امسال نسبت به سنوات گذشته با کیفیت تر است...
کد خبر: ۲۰۰۹۷۶۲
دوشنبه ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵

فکرشهر: معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از تاخیر در برداشت و رسیدن میوه خرمای استان بوشهر خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد کیفیت محصول امسال نسبت به سنوات گذشته با کیفیت تر است.

به گزارش فکرشهر، «کبری توکلی» در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مراحل در مدیریت تولید، گرده افشانی نخل است که عملکرد نهایی محصول خرما به آن‌ وابستگی شدید دارد.

وی با بیان اینکه کاهش کمیت و کیفیت محصول میوه خرما یکی از دلایل اصلی گرده افشانی نامناسب است افزود: گرده افشانی مطلوب، تابع عواملی همچون دما، رطوبت، بارش، زمان گرده افشانی، نوع گرده نر و مهارت کارگران گرده افشان است که اگر هرکدام از این شرایط فراهم نباشد کمیت و کیفیت محصول خرما مطلوب نخواهد بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه به علت گرمایش کلی زمین و تغییرات اقلیمی، زمان گرده افشانی خرما در برخی مناطق زودتر صورت می گیرد ادامه داد: به طور غالب در استان بوشهر، گرده افشانی خرما از اوایل اسفند ماه آغاز و بسته به منطقه و رقم خرما ممکن است تا اواسط فروردین طول کشیده و در مناطق مرتفع استان تا اواخر فروردین ماه ادامه داشته باشد.

توکلی تصریح کرد: در سال باغی جاری ( اواسط بهمن تا اسفند ماه ۱۴۰۲ ) که مصادف با رشد اولیه خوشه ها( اسپاتها) و تمایز آن هاست دمای هوا کاهش ناگهانی پیدا کرد و این باعث تاخیر در زمان باز شدن خوشه ها شد.

وی با تاکید بر اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۳ بارندگی های متوالی باعث افزایش رطوبت و تاخیر در گرده افشانی شد گفت: تاخیر دو هفتگی در زمان برداشت و رسیدگی میوه به همین دلایل گفته شده بوده اما روند رشد میوه به صورت طبیعی و با کیفت بالاتر از سال‌های قبل بوده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به‌ تاخیر دو هفته ای از آغاز برداشت، پیش بینی می شود برداشت خرما در استان بوشهر تا هفته اول آبان ماه ادامه داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر