دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۷۶۸۶
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اجرایی شدن عملیات آماربرداری و شمارش پرندگان مهاجر جوجه‌آور تابستان‌گذران استان بوشهر خبر داد و گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار قطعه پرنده از اوایل سال به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند.

به گزارش فکرشهر، عبدالرحمن مرادزاده در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به اجرایی شدن عملیات شمارش پرندگان مهاجر جوجه‌آور تابستان‌گذر استان بوشهر اظهار داشت: همزمان با هفته محیط زیست و در هفته جاری سرشماری از پرندگان تابستان‌گذران در جزایر استان بوشهر عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه پرندگان مهاجر تابستان‌گذر طیف مهمی از تنوع پرندگان این استان را شامل می‌شود افزود: پرندگان همه ساله همزمان با نیمه نخست سال و از روز‌های آغازین بهار برای لانه‌گزینی و جوجه‌آوری به زیستگاه‌های مستعد به‌خصوص جزایر استان بوشهر در پارک ملی دریایی دیر نخیلو و منطقه حفاظت شده‌مند مهاجرت می‌کنند.

آغاز شمارش پرندگان مهاجر استان بوشهر + تصاویر

وی ادامه داد: این پرندگان شامل پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگ‌خوار به‌عنوان ۳ گونه اصلی و با جمعیت بیشتر هستند که هر یک خصوصیّات لانه‌گزینی منحصربه‌فرد دارند و بر روی سطح زمین و یا درون زمین پس از حفاری و یا در زیر بوته‌های گیاهی تخم‌گذاری و زادآوری دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: گونه‌های اگرت ساحلی، پرستو دریایی گونه سفید، پرستو دریایی نوک کلفت و پرستو دریایی خزری نیز با جمعیت کمتر این زادآوری را در استان بوشهر دارند.

مرادزاده با بیان اینکه آمار نهایی پرندگان در سال جاری پس از جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل نهایی مشخص خواهد شد خاطرنشان کرد: طبق آماربرداری سالیان گذشته، سالانه حدود ۱۰۰ هزار قطعه پرنده از اوایل سال به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند و در شهریور ماه و پس از بزرگ شدن جوجه‌ها، جمعیت غالب آن‌ها به سرزمین‌های مستعد بیشتر در زیستگاه‌های شبه قاره هند برای گذراندن شش ماهه دوم سال عزیمت می‌کنند.

آغاز شمارش پرندگان مهاجر استان بوشهر + تصاویر

وی بیان کرد: این سرشماری با تلاش چند روزه و طاقت‌فرسا کارشناسان حفاظت محیط زیست در معاونت محیط طبیعی و اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و همچنین همراهی کارشناس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان و چندی از پرنده‌شناس‌ها و دوستداران محیط زیست در استان اجرایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از همه جوامع محلی و صیادان و گردشگران و طبیعت دوستان درخواست کرد با توجه به حساسیت زیستگاهی جزایر استان در فصل زادآوری این پرندگان از هر گونه تردد در این جزایر بدون هماهنگی با محیط زیست خودداری و در راه حفاظت و صیانت از این مواهب ارزشمند الهی با این اداره کل همراهی کنند.

آغاز شمارش پرندگان مهاجر استان بوشهر + تصاویر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر